Bürokrasi kavramı nedir?
Weber’e göre bürokrasi, işbölümü, otorite hiyerarşisi, yazılı kurallar, yazışmaların ve faaliyetlerin dosyalanması, tarafsızlık, disiplinli yapı ve resmi pozisyonlardan oluşan bir örgütlenme biçimidir. Bu anlamda bürokrasi rasyonel bir örgütlenme biçimidir; diğer örgütlenme biçimlerinden teknik olarak üstündür.
Bürokrasi denince akla ne gelir?
Türkiye’de bürokrasi denildiğinde, hükümet işlerinin gereksiz yere uzun formalitelerle yürütülmesi akla gelir ve bu tutuma “bürokrasi” denir. Devletlerin yürütmenin sorumluluğuna büyük önem vermesi ve işlerin ihmal edilmesini ve gecikmesini önlemek için yeterli önlemleri almaması, kamu görevlilerini halkın gözünde yıpratmıştır.
Bürokrasi kavramının isim babası kimdir?
Kelimenin ilk kez 1745 yılında Fransız fizyokrat ve o zamanki Ticaret Bakanı Vincent de Gournay tarafından kullanıldığı kabul edilmektedir. Bürokrasi, hiyerarşik bir emir komuta zincirini içeren bir idari mekanizma ve yapıdır.
Bürokratik unsur ne demek?
Genel kurallara ve ilkelere göre çalışan ve bir toplumda aşağıdan yukarıya dar bir yapıda örgütlenmiş profesyonel olarak atanmış görevlilerden oluşan bir gruptur. Ayrıca devlet yönetiminde bir faaliyeti gerçekleştirmek için uyulması gereken izin, yetki, imza ve kuralları da ifade eder.
Felsefede bürokrasi ne demek?
“Bürokrasi”, “büro” (hükümet daireleri, hükümet işlerinin yürütüldüğü ofisler) ve “cratie” (egemenlik ve “güç”) kelimelerinden oluşan bir terimdir. En genel tanımıyla, hükümet kurumlarının egemenliğini ve gücünü ifade eder1.
Bürokrasi ingilizce ne demek?
Bürokrasi teriminin İngilizce-Türkçe Sözlükte anlamları: 16 sonuç Bürokrasi i.
Büropatoloji nedir?
Victor H. Thompson tarafından geliştirilen ofis patolojisi kavramına göre; bürokratik örgütlerin karakteristik özelliklerinden olan işbölümü ve uzmanlaşmanın sonucu olarak, “her ofis çalışanının kendisini ofisinin en önemli ve vazgeçilmez unsuru olarak görmesi” durumunu anlatan bir kavramsallaştırmadır.
Burokrat kime denir?
Bürokratlar modern toplumda çeşitli roller üstlenir, hükümette idari, işlevsel ve yönetici pozisyonları işgal eder. Posta hizmetleri, eğitim ve sağlık hizmetleri ve çeşitli düzenleyici kurumlar gibi merkezi hükümet kurumları için belirlenen politikaların günlük uygulanmasından sorumludurlar.
Bürokrasi yaklaşımının öncüsü kimdir?
PowerPoint sunumu. Klasik teorinin üçüncü yaklaşımı olan bürokrasi, 20. yüzyılın başlarında Alman sosyolog Max Weber tarafından geliştirilmiştir.
Bürokrasi ne demek Osmanlı?
Bürokrasi, iktidarı Sultan’dan devralacak ve devleti yönetecektir. Bürokrasi terimi, hem bir yönetimin örgütsel örüntüsü hem de o örgütte çalışan insanlar açısından belirsiz bir şekilde kullanılmaktadır (Findley, 1996: 1).
Kimler bürokrat sayılır?
Bürokrat aslında bir devlet memurudur; devletin kamu kurumlarının en üst seviyesindeki en üst düzey yöneticilerdir. Üst düzey hükümet kurumlarında çalışan bürokratlar, kurumlarının her birimini yönetmekten sorumludurlar.
Patrimonyal bürokrasi ne demek?
Patrimonyal bürokrasi, idari ve askeri mekanizmanın unsurlarının, patrimonyal otoriteye yakın akrabalar, yakın arkadaşlar ve tebaa arasından seçildiği düzendir.
Weberyen ne demek?
Weberci yaklaşım, Alman filozof, sosyolog ve politik ekonomist Max Weber tarafından geliştirilen bir yaklaşımdır. Weber’in bu tarzı yorumlayıcı sosyoloji olarak tanımlanır ve Weberci yöntemle ifade edilir. Almanca “Verstehen” kelimesine dayanır ve “anlamak”, özellikle “bir şeyi anlamlı bir şekilde kavramak” anlamına gelir.
Bürokratik aristokrasi nedir?
Bu anlamda bürokrasi, idari hiyerarşi içinde memurların veya memurların tüm düzeyinin egemenliğini ifade eder. Buna göre, kamu yönetiminin faaliyetlerine egemen olan örgüt ve kamu yönetimini yürüten personele bürokrasi denir (Abadan, 1959: 11).
Patriyarkalizm nedir?
Patriarkalizm, iç otoriteyi temsil eder ve merkezi otoritenin dağılması sonucu “patrimonyal otorite” ortaya çıkar. Patrimonyalizm, tamamen kişiye bağımlı bir idari kadronun ve özellikle askeri bir gücün gelişmesine dayanır (Eryılmaz, 2013:66).
Bürokrasinin ilkeleri nelerdir?
Weber’e göre; işbölümü, otorite, hiyerarşi, yazılı kurallar, dosyalama, kişiliksizlik, disiplinli bir yapı ve resmi mevkilerden oluşan bir örgütlenme bürokrasinin yapı taşlarıdır.
Bürokrat nedir, kime denir?
Bürokrat, bürokrasinin bir üyesidir. Herhangi bir büyüklükteki bir organizasyonun liderliğini oluşturan kişi veya kişilerdir, ancak terim genellikle bir hükümet veya kurumsal kurumdaki birini ifade eder.
Bürokrasi neleri kapsar?
Bu tanımlar bürokrasi terimi için üç farklı anlam ortaya çıkarmaktadır. Bunlar: Devlet yönetimindeki idari aygıt veya devlet memurları durumunda belirli ilkelere göre işleyen bir idari ve örgütsel biçimi temsil eder.
Kimler bürokrat sayılır?
Bürokrat aslında bir devlet memurudur; devletin kamu kurumlarının en üst seviyesindeki en üst düzey yöneticilerdir. Üst düzey hükümet kurumlarında çalışan bürokratlar, kurumlarının her birimini yönetmekten sorumludurlar.
Tavsiyeli Bağlantılar: Vakıf Malları Kime Ait